بایدها و نبایدهای سه ماه پایانی تا کنکور

حدودا سه ماه تا اولین کنکور قرن یعنی کنکور ۱۴۰۰ باقی مانده است؛
هر چه به کنکور نزدیک‌تر می‌شویم، اهمیت روزها و ساعت‌ها و حتی لحظه‌ها بیشتر می‌شود. این سه ماه قطعا از هر سه ماه دیگری در نتیجه‌گیری و پیشرفت شما مهم‌تر است.
بنابراین باید بدانید که چطور از این زمان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و انجام چه کارهایی ضروری است و از چه چیزهایی باید در این دوران حساس و سرنوشت‌ساز دوری کنید.

هنوز هم دیر نشده

برحسب تجربه، دانش‌آموزان بسیاری در گذشته بوده‌اند که در سال‌های پایه و حتی تا اواخر سال آخر تحصیلشان، وضعیت بسیار خوبی داشته‌اند؛
یعنی مباحث را به خوبی مطالعه کردند، در آزمون‌ها نتایج قابل قبولی گرفتند و می‌توان گفت از شانس‌های اصلی کسب رتبه‌های برتر بوده‌اند اما…
در نهایت با یک غفلت و فرصت سوزی همه چیز را از دست دادند.

حتی اگر مطالب را تا اینجا کامل خوانده‌اید و تمام کتاب‌ها را مطالعه کرده و از تمام مباحث به اندازه کافی تمرین و دوره داشته‌اید، بازهم نباید چند ماه باقی مانده را دست کم بگیرید.

هنوز کار تمام نشده!

همان طور که دانش‌آموزان بسیاری بوده‌اند که در ماه‌های پایانی جایگاه خود را از دست داده‌اند و آنقدر دچار افت شده‌اند که در نهایت نتوانستند نتیجه دلخواه را بگیرند، بسیاری هم از این فرصت استفاده کرده و شرایط را با تلاش و برنامه‌ریزی برای رشد خود فراهم کرده‌اند.

حتی اگر فرض کنیم که رسیدن به رشته‌های تاپ دانشگاهی دست نیافتنی باشد، هر کسی با یک مطالعه صحیح و برنامه‌ریزی و تلاش اصولی می‌تواند به میانگین درصد ۵۰ تا ۶۰ در این دوران برسد که درصد بسیار ارزشمندی است.

پس در هر شرایط و وضعیتی قرار دارید آگاه باشید که این رقابت تا پایان آزمون کنکور ادامه دارد و به هیچ عنوان نباید آن را از پیش تمام شده دانست.

حال برویم سراغ کارهایی که برای همه داوطلبان در این زمان باقی‌مانده ضزوزی است و باید به آن توجه کنند.

مشاوره آکادمی کاریزما

تعیین سطح و مشخص کردن اوضاع مطالعاتی

اولین کاری که این روزها باید انجام بدهید تعیین سطح کامل و جامع همراه با در نظر گرفتن تمام جزئیات برای مطالعه است.
دوران عید را خوب یا بد پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون باید ارزیابی کنیم که در هر درس و مبحث تا کجا پیش رفته‌ایم.

فصل‌های هر درس را برای خودتان بنویسید و مشخص کنید برای هر فصل چه میزانی زمان گذاشته‌اید و اوضاع‌تان با توجه به نتایج آزمون‌های آزمایشی و پرسش‌ها و امتحانات کلاسی و… چطور است.

این کار را برای تمام دروس و مباحث انجام دهید.

جزئیات را تا چه حد در نظر بگیریم؟

هر چه تعیین سطح دقیق‌تری داشته باشید، بهتر می‌توانید در ادامه برای خودتان برنامه‌ریزی کنید و از زمان باقیمانده تا کنکوری که دارید هم بهتر استفاده کنید.

برای مثال در فصل اول شیمی دهم دانش آموزی در مبحث ساختار اتم به تسلط نسبی رسیده است و تا حد خوبی میتواند پاسخگوی تست‌ها باشد، اما در همین فصل در بخش روندهای جدول تناوبی اشکال دارد و نمی‌تواند به تست‌های طرح شده از این قسمت جواب دهد.
این دانش‌آموز نمی‌تواند بگوید که اوضاع او در فصل یک شیمی دهم خوب یا بد است چراکه این یک برداشت اشتباهه و با این میزان از دیتا نمیشه یک درس رو ارزیابی کرد!

تعیین سطح باید تا این حد دقیق باشد؛
برای مثال در درس زیست شناسی میتوانید تعیین سطح را در حد گفتار های هر فصل انجام دهید.

حواستان باشد که قرار نیست هر هفته این تعیین سطح را انجام دهید، بلکه الان به عنوان نقطه checkpoint داوطلب کنکوری حساب می‌شود.
پس برای این کار وقت بگذارید و سعی کنید به بهترین شکل این تعیین سطح را انجام دهید.

با خودتان رو راست باشید.

دانش آموز خود را در تمام مباحث قوی میبیند و براساس این دیدگاه برنامه ریزی میکند؛ در حالی که درصد های او در هیچ کدام از دروس به ۵۰ نمیرسد.
وقتی از او میپرسیم که چگونه با وجود درصد های پایین در تمام دروس قوی است، میگوید علت پایین بودن درصد هایش بی دقتی یا بی‌حوصلگی سر جلسه آزمون یا… است در صورتی که اصلا چنین نیست.

وقتی در مبحثی قوی هستید یعنی میتوانید حداقل به ۷۰ درصد سوالات آن مبحث در آزمون پاسخ صحیح دهید.

بر اساس آمار رسمی کنکور – سازمان سنجش

بنابراین باید معیار درستی برای سنجش خود داشته باشید و واقع بینانه در مورد مباحث مختلف تصمیم بگیرید.

اولویت بندی مباحث

بعد از تعیین سطح، نوبت به اولویت‌بندی میرسد؛ بعنی برای همه مباحث اولویت‌های خودتان را مشخص کنید و در برنامه وارد کنید.

به طور کلی مباحث کنکور به سه سطح سفید، خاکستری و سیاه تقسیم می‌شود؛
برای اولویت بندی باید چند نکته را در نظر بگیریم.

اهمیت دروس و مباحث مختلف در کنکور

در هر درس مباحثی وجود دارد که اهمیت بالاتری نسبت به سایر مباحث دارند؛ یعنی تعداد سوالات بیشتری از آن‌ها مطرح می‌شود و وقت گذاشتن برای آن‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار است.

اما مهم‌تر از این وضعیت خود شما در مباحث مختلف است.

مباحث سفید و خاکستری و سیاه:

مباحث سفید: آن دسته از مباحثی‌اند که تسلط خوبی روی آنها دارید و میتوانید لااقل به ۷۰ درصد سوالات آنها پاسخ دهید.
به نوعی نقطه قوت شما حساب می‌شوند؛ شما برای این مباحث به اندازه کافی زمان گذاشته‌اید و در آزمون‌ها هم عملکرد خوبی دارید.

مباحث خاکستری: دسته ای‌اند که شما تسلط نسبی روی آنها دارید و با وقت گذاشتن و مطالعه آن‌ها می‌توانید آن‌ها را وارد دسته مباحث سفید کنید.
اولویت اول با این مباحث است چراکه با مطالعه به راحتی به نقاط قوت‌تان تبدیل می‌شوند و می‌توانند به رشد عملکرد شما در آزمون ها کمک شایانی بکنند.
وضعیت پاسخگویی شما به سوالات این مباحث حدودا ۴۰ تا ۷۰ درصد است.

نکته مهم این است که همان طور که این مباحث قابلیت رشد و بهتر شدن دارند اگر آن‌ها را رها کنیم و تلاشی برای بهبود وضعمان نکنیم، قطعا می‌توانند بدتر شوند و درنتیجه تبدیل به نقاط ضعف شوند.

مباحث سیاه: یا نقاط ضعف؛ اول از همه باید قبول کنید که ضعف در همه وجود دارد و قرار نیست همیشه عالی باشید.
این بخش در اولویت دوم پس از خاکستری‌ها است و شامل مباحثی می‌شود که تسلط کمی روی آنها داشتید یا اصلا تا الان سمت آنها نرفته‌اید.

قرار نیست صرفا سراغ مباحث خاکستری و سیاه بروید، با توجه به حفظی یا مفهومی بودن مطالب، حجمی که دارند، و زمانی که احتیاج دارند، باید از تمام مباحث در برنامه خود قرار دهید؛ اما دسته‌بندی سه رنگی به شما برای اولویت بندی بهتر کمک می‌کند.

لطفا به برنامه‌ات عمل کن!

یکی دیگر از کارهای بسیار مهم در این دوران قبل از کنکور، ثبت ساعات مطالعه است؛
حتما برای خودتان دفتر برنامه‌ریزی داشته باشید و به طور پیوسته و منظم برنامه خود را ثبت کنید.

هرچه این اطلاعات را دقیق‌تر و کامل‌تر و مرتب‌تر یادداشت کنید، در آینده بیشتر میتوانید با آن ها رجوع کنید و از آنها کمک بگیرید.

تمام بازه‌های درسی که مطالعه می‌کنید به همراه زمان شروع و پایان بازه، مبحث مطالعه شده، تعداد تست زده شده و… را یادداشت کنید.
این کار به بالا رفتن نظم مطالعاتی‌تان بسیار کمک می‌کند و از افت کمیت و کیفیت مطالعه جلوگیری می‌کند و می‌توانید مدیریت بهتری روی زمانتان داشته باشید.

اصول مدیریت زمان

در این دوران به مرور کلاس‌های مدرسه تعطیل می‌شوند و شما زمان بیشتری دارید؛
همینطور که این یک فرصت است، یک تهدید هم می‌تواند باشد.
همچنین اهمیت هر یک ساعت مطالعه الان نسبت به گذشته بسیار بالاتر است پس باید مدیریت صحیح زمان را جدی بگیرید.

اصول مدیریت زمان و برنامه:

– اصل اول: قورباغه را قورت بده!

این اصل که توسط برایان تریسی در قالب کتابی مجزا انتشار یافته بیان می‌کند که مهم‌ترین کار هر روزتان را در ابتدای برنامه و در ساعات آغازین روز که بیشترین انرژی را دارید انجام دهید.
باید سخت‌ترین مطلب یا مطلبی که به آن علاقه کمتری دارید (که بیشترین میزان انرژی را از شما میگیرد) را اول مطالعه کنید.

– اصل دوم: قانون یک در میان را رعایت کنید.

به طور کلی مطالب به ۲ دستۀ حافظۀ محور(حفظی) و مسئله محور(حل‌کردنی) تقسیم می‌شوند؛
هر کدام از این مطالب یک نیمکره مغز را درگیر می‌کنند.

رعایت این اصل که این مطالب را به صورت یک درمیان بخوانید، انرژی مغزتان را بالا میبرد.

– اصل سوم: ابزار کنترل ایجاد کنید

این همان ثبت ساعت مطالعه‌ای است که در قسمت برنامه‌مداری به آن اشاره شد. با این کار شما از عملکردتان باخورد می‌گیرید و خود را مورد سنجش قرار می‌دهید.

– اصل چهارم: هدف خود را هرروز مرور کنید

هدف صحیح عامل مهمی جهت ایجاد انگیزه است.
همه اهدافتان را از کوچک تا بزرگ مرور کنید تا برایتان یادآوری شود که چرا درس می‌خوانید

برای فکر کردن به اهدافتان زمان بگذارید، قرار نیست یک هدف را انتخاب کنیم و آن را رها کنیم. اهداف ما باید در طول مسیر با ما همراه باشند.

 – اصل پنجم: توجیه، بهانه و تعویق ممنوع

تصمیم بگیرید وقتی مطالعه را شروع کردید تا پایان وقت تعیین شده محل مطالعه را جز مواقع ضروری ترک نکنید.
به اوقات استراحت و مطالعه‌تان که از قبل درنظر گرفته‌اید پایبند باشید و اجازه ندهید هیچ چیز شما را از مطالعه دور کند.

– اصل ششم: عادت های خود را مدیریت کنید

بسیاری از عادات مانند دیر خوابیدن، خواب نامنظم، مشغول شدن با فضای مجازی، کارکردن بیش از حد با موبایل و… می‌توانند برای ما بسیار آسیب‌زننده باشند

وقتی سوال می‌شود که چرا دیر میخوابی؟ یا چرا موقع درس‌خواندن با گوشی کار میکنی؟ معمولا پاسخ خاصی برای این پرسش‌ها نداریم و فقط می‌توانیم بگوییم عادت کرده‌ایم؛ بسیاری از عادت‌ها نیاز به اصلاح دارند و ما باید برای اصلاح آن‌ها اقدام کنیم.

حاشیه رو ولش کن!

“تا جایی که می‌توانید در مدت باقی مانده از حواشی دور کنید.”

هشدار بالا را کاملا جدی بگیرید. افراد زیادی در طول تاریخ و نه فقط در بحث کنکور بوده‌اند که درگیر حواشی شدند و از مسیر صحیحی که حرکت می‌کردند، دور شدند.

از فضای مجازی و حواشی و آن تاحدامکان دوری کنید، اجازه ندهید که اتفاقات مختلف ذهن شما را درگیر خود کند؛ باید کاملا آگاهانه با حواشی مواجه شوید.

از همین الان شایعاتی مبنی بر تعویق کنکور یا درخصوص زمان برگزاری امتحانات نهایی و… به گوش می‌رسد. هر خبری که به خود رسمیت نگرفته باشد شایعه است و تفاوتی ندارد کدام مرجع خبری آن را مطرح کند.

در ضمن این موضوع را هم بدانید که هر اتفاقی بیفتد برای همه شرایط یکسان وجود دارد و اتفاقا همیشه کسانی موفق بوده‌اند که به دور از حواشی کار خود را دنبال کردند و طبق برنامه و استراتژی خودشان پیش رفته‌اند. این موضوع در کنکور ۹۹ که زمان برگزاری‌اش به تعویق افتاد و حواشی بسیار زیادی هم داشت کاملا مشهود بود.

مرور، تمرین و تکرار

مرور را از همین الان جدی بگیرید.

مرورهای جمع‌بندی گونه، بررسی مجدد تست‌هایی که پیش از این غلط یا حل نشده بودند، خواندن خلاصه‌های درسی از نوشته‌های خودتان یا کتاب‌های جمعبندی و… همگی در جای خود می‌توانند به شما کمک کنند تا از فراموشی مطالب جلوگیری کنید.

البته توجه کنید که در مرور دچار وسواس نشوید و حد لازم را حفظ کنید.

دروس عمومی

بر روی پارت های مهارتی دروس عمومی وقت بگذارید.

در ادبیات نیازی نیست که از اهمیت بسیار بالای قرابت معنایی و آرایه‌های ادبی بگوییم؛
برای این دو مبحث به صورت روزانه زمان اندک ولی مداومی را اختصاص دهید.

برای مثال از امشب تا روز کنکور یک شب در میان و شبی ۱۵ دقیقه تست قرابت و آرایه بزنید. در بقیه دروس هم به همین ترتیب باید عمل کرد.

در درس عربی ترجمه‌ها و درک مطلب، مهارتی هستند.

در دینی آیات و در زبان، کلوز و ریدینگ جزو پارت‌های مهارتی حساب می‌شوند که فقط با تمرین و تست زیاد می‌توانید مهارتتان را در پاسخگویی به تست‌های این بخش ها بالا ببرید.

آزمون آزمایشی شرکت کنم یا نه؟

هر چقد هم که مطالعه داشته باشید و به سطح خوبی از دانش برسید، نمی‌توانید از اهمیت آزمون غافل شوید.

  • آزمون دادن به چند دلیل بسیار مهم است:
  • در آزمون ها شما اشکالات علمی خود را پیدا میکنید و میتوانید در ادامه با برنامه‌ریزی برای رفع آن‌ها اقدام کنید. اگر نتوانید قبل از آزمون اصلی ایرادات خود را مشخص کنید قطعا بدون آمادگی صددرصد در جلسه حاضر خواهید شد چراکه فقط مطالعه دروس کافی نیست و ایرادات هم باید مشخص شود.
  • آزمون شما را به چالش میکشد که تا چه اندازه می‌توانید به مباحثی که خوانده‌اید پاسخگو باشید. در واقع به عنوان یک عیار برای سنجش شما استفاده می شود.
  • در آزمون با سوالات بیشتری رو به رو میشود. یک آزمون شبیه ساز استاندارد، در حدود ۳ ساعت یا بیشتر شما را با بیش از ۲۰۰ تست درگیر می‌کند. که البته برتری این تست‌ها نسبت به تست‌هایی که به عنوان تمرین حل می‌کنید این است که تست‌ها از سطوح مختلف و در انواع رایج سوالاتی که برای کنکور مطرح می‌شوند، هستند.
  • میدانیم که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کنکور، محدودیت زمانی است و شما جز با آزمون دادن و شبیه سازی محیط سر جلسه آزمون نمی‌توانید به مهارت کافی برای پاسخگویی سوالات در زمان محدود برسید.
  • تقویت مهارت‌های مرتبط به آزمون نکته مهم دیگری است که شما با آزمون‌های شبیه ساز به این مهارت دست پیدا می‌کنید. مدیریت انرژی در جلسه آزمون، حفظ تمرکز برای مدت طولانی، نشستن طولانی مدت در یک حالت و مواردی از این دست با شرکت در آزمون‌های گوناگون برای شما حاصل می‌شود.

چطور از خودتان آزمون بگیرید

تست‌های زمان‌دار را جایگزین تست‌های آموزشی کنید.

کم کم باید سبک تست‌زنی خود را از تست‌های آموزشی به سمت تست‌های زمان دار ببرید؛
به جز برای مباحثی که تازه خوانده‌اید یا هنوز در آن‌ها بسیار اشکال دارید و جزو مباحث سیاه شما حساب می‌شوند، تست آموزشی نزنید.

در تست‌ زمان‌دار شما برای تعداد مشخصی سوال زمان مشخصی در نظر می‌گیرید، مثلا می‌گویید میخواهم ۲۰ تست ریاضی را در ۳۰ دقیقه حل کنم.
هر چه زمانی که تعیین می‌کنید به زمان استاندارد کنکور نزدیک‌تر باشد، سرعت شما بالاتر می‌رود.

اما در شروع مشکلی ندارد اگر مقداری زمان بیشتر در نظر گرفتید.
در این روش تست‌زنی تحلیل تست بعد از پاسخ کامل به تعداد تست مدنظر انجام می‌شود و فقط تست‌های غلط و نزده باید کاملا بررسی شوند.

آزمون های چند درسی

فکر کنید میخواهید یک آزمون دو ساعته در دروس شیمی و زیست و ادبیات از خودتان بگیرید؛
تعداد تست‌ها دقیق باید مشخص باشند و زمان نیز به صورت استاندارد گرفته شود.

این گونه شما یک آزمون سه درسی استاندارد از خود گرفته‌اید. ترکیب دروس مختلف به این شکل، مخصوصا اگر دروس اختصاصی و عمومی را کنار هم قرار دهید، ذهن شما را کاملا آماده می‌کند و این یک تمرین عالی برای آزمون‌های سنگین‌تر است.

آزمون های جامع

آزمونی که در آن از تمام مباحث سوال طرح شود جامع است.
می‌توانید این آزمون‌ها را در پایه‌های مختلف از خود بگیرید؛ برای مثال یک آزمون از کل پایه یازدهم از خودتان بگیرید اما فقط مطالب پایه یازدهم در آن آمده باشد.

آزمون شبیه ساز کنکور

آزمونی که از تمام مباحث و پایه‌ها در زمان استاندارد سوال داشته باشد و نمونه‌ی خود کنکور باشد و حتی بودجه بندی کنکور هم در آن رعایت شود، شبیه ساز است.

اهمیت این نوع آزمون در سه، چهار هفته پایانی بیشتر می‌شود ولی از الان هم ضروری است این سبک آزمون‌ها را شرکت کنید تا اصطلاحا دستتان راه بیفتد.

تحلیل آزمون

اما مهم تر از خود آزمون، تحلیل آن است. بلافاصله بعد از هر آزمون، آن را تحلیل کنید چه تک درس باشد چه چند درس و جامع. تحلیل فقط مشخص کردن تعداد صحیح و غلط‌های آزمون نیست بلکه باید اشکالاتتان را پیدا کنید، بی دقتی‌ها، حواس پرتی‌ها و… را هم بیابید و ابتدا علت آنها را مشخص و بعد برای رفع آنها اقدام کنید.

حواستان باشد تحلیل، جزئی از درس خواندن است چرا که شما در ادامه برای برطرف کردن کم و کاستی‌های آزمون باید اقدام کنید و آن‌ها را در برنامه بگذارید. پس هر چقدر تحلیل طول بکشد هم مهم نیست. مهم این است که جامع و کامل باشد.

معیار تحلیل درست آزمون این است که اگر چند روز پس از تحلیل آزمون، دوباره همان سوالات را پاسخ دهید، نباید حتی یک غلط یا نزده داشته باشید.

لینک های مفید:
سازمان سنجش – پیگیری اخبار رسمی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + ده =

>

مبین آریانی

  • 0 ثانیه
  • 0 دقیقه