مقدمه: مدیریت زمان و انسان مدرن

انسان در قرن بیست و یک همیشه از درگیر بودن در امور روزمره ی خود نالیده است.

از اینکه چگونه مسئولیت های مختلف باعث شده اند تا فرد نتواند به اهدافش و مسئولیت هایش بپردازد؛ اما همه ی ما میدانیم که درصد بزرگی از زمان شما صرف انجام کارهای روتینتان نمیشود بلکه اهمال کاری و ناتوانی در مدیریت زمان باعث میشود تا انسان نتواند به آنچه در نظر دارد دست یابد و پیشرفت کند.

به همین دلیل، تیم کاریزما ۲۱ راهکار عملی و موثر برای میدیریت زمان گرد آوری کرده است تا شما بتوانید با استفاده از آنها میزان بازدهی خودتان را افزایش دهید.

بیست و یک تکنیک مدیریت زمان

لیست زیر شامل بیست و یک راهکار مفید و کاربردی است که توسط دانشمندان و پژوهشگران روانشناسی پیشنهاد شده است:

  1. همه چیز را در نظر داشته باشید. شما انسان هوشمندی هستید، در نتیجه ابزار ها و سیستم های مختلفی خواهید یافت که به شما جهت افزایش بهره وری تان کمک کنند.
  2. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تنظیم کنید و تمام برنامه تان را حول محور اهدافی که تنظیم کرده اید بچینید.
  3. اهدافی که برای زندگی تان مد نظر دارید را هر یک ماه یک بار بررسی و در صورت نیاز تجدید نظر کنید. میزان پیشرفتتان در طول یک ماه گذشته با توجه به اهدافتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که برنامه روزانه تان را به گونه ای تنظیم کرده باشید که در راستای دستیابی به اهدافتان باشند.
  4. اعتماد به نفس داشته باشید. به قدرت تشخیص خود برای تعیین اولویت هایتان اعتماد کنید و به هر قیمتی که شده به انجام کارهایی که در نظرتان اولویت بالایی داشته اند پایبند باشید.
  5. تسلیم نشوید و تحت هر شرایطی به تلاش کردن ادامه دهید؛ بخصوص زمانی که میدانید دارید کار درستی را انجام میدهید.
  6. اگر شکست خورده اید نا امید و ناراحت نباشید. به دنبال نکته ای که درون تجربه تلختان نهفته است بگردید؛ از اشتباهاتتان درس بگیرید.
  7. به خود یادآوری کنید که “همیشه به اندازه کافی زمان برای انجام کار های مهم وجود دارد”. اگر کاری بنظرتان مهم است، برای انجامش زمان کنار بگذارید.
  8. از روش های مطالعه استاندارد بهره بگیرید. روش های مطالعه استاندارد که قبلا آنهارا آموزش داده ایم باعث خواهد شد تا شما بهتر موضوع را متوجه شده و مفهوم را درک کنید و هیمنطور مدت بیشتری مطلب را به خاطر بسپارید.
  9. یک دفترچه یا تقویم همراه خود داشته باشید تا کارهایی که باید انجام دهید را در تقویم مشخص کنید یا لیست کار ها و مطالب مهمی که باید به آنها بپردازید را در هر زمان به سادگی در دفترچه یادداشتتان یادداشت کنید.

    مدیریت زمان
  10. زمانی که مجبور هستید مدتی را در محلی مانند بانک در انتظار نوبت خود بنشینید، یادداشت هایتان را مرور کنید و یا اگر در مسئله ای ایراد دارید میتوانید آن را تمرین کنید.
  11. یک یادآور برای خودتان تنظیم کنید تا اهدافتان را به شما یاد آور شوند.
  12. یک لیست از کارهایی که هر روز باید انجام دهید طراحی کنید. اولویت هایتان را تعیین کنید و کارهایی که اولویت بالاتری دارد را در اولین فرصت ممکن در هر روز انجام دهید. میزان پیشرفتتان را در انتهای هرروز به طور خلاصه ارزیابی کنید.
  13. به یک ماه آینده تان فکر کنید. سعی کنید تشخیص دهید که چه اتفاقاتی ممکن است یا قرار است در طول یک ماه آینده بیافتد. با دانستن این موارد میتوانید برنامه ریزی بهتری داشته باشید تا خودتان را برای رویداد های یک ماه آینده بهتر آماده کنید.
  14. ثابت قدم باشید و برای هر کاری که توانستید یک ضرب الاجل منطقی تعیین کنید تا از اطلاف وقتتان جلوگیری شود.
  15. وقتی که کارهای روزانه تان را به انجام رساندید به خودتان پاداش بدهید. به خصوص پس از انجام دادن کار های مهم.
  16. اگر ناگهان به خودتان آمدید و متوجه شدید در حال احمال کاری هستید، از خودتان بپرسید “از چه چیزی دارم فرار میکنم؟”.
  17. سخت ترین قسمت هر کار یا پروژه ای که در دست دارید یا همان ابتدا انجام دهید. پس از اتمام سخت ترین قسمت های آن دو اتفاق خواهد افتاد، شما بدترین شرایط را از سر گذرانده اید و انجام بقیه قسمت ها مثل آب خوردن است، یا متوجه خواهید شد که انجام بقیه قسمت ها نیاز نیست و شما به نتیجه دلخواهتان رسیده اید.
  18. هرگاه متوجه شدید در حال انجام کاری هستید که هیچ کمکی به پیشرفت شما در مسیر اهدافتان نمیکند، بلافاصله دست نگه دارید و به سراغ برنامه تان بروید.
  19. هر بار و در هر زمان تنها به یک چیز تمرکز کنید. چند کار را باهم انجام ندهید.
  20. هرگاه نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتید، از مشاورتان کمک بگیرید.
  21. کمال طلبی را کنار بگذارید و وقت با ارزشتان را در انتظار فرا رسیدن بهترین شرایط تلف نکنید.

یک پاسخ به “۲۱ تکنیک برای کنترل زمان!”

  1. Avatar نازنین ثروتی گفت:

    من اومدم دارم همه مقاله های مدیریت زمانتون رو میخونم یکی از یکی عالی تره واقعا دمتون گرم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 9 =

>

مبین آریانی

  • 0 ثانیه
  • 0 دقیقه