مقدمه: مهارت خواندن

شاید برایتان پیش آمده باشد شرایطی که در آن قصد دارید یک مبحثی را مطالعه کنید ولی ندانید که چطور میتوانید بهترین بازدهی را از مطالعه تان کسب کنید.

شما به سراغ کتاب های درسی و کمک درسی‌تان میروید، مدتی میخوانید اما بعد از گذشت یک ساعت به این نتیجه میرسید که تمام مطالبی که در یک ساعته گذشته خوانده اید شکل فراری به خودشان گرفته اند و مطمئن نیستید که آیا مطلبی که خوانده اید را به خوبی بازیابی خواهید کرد یا خیر.

این استرس زمانی شدید تر میشود که به زمان امتحانتان نزدیک باشید و با ذهنیت اینکه مطالب قبلی را یاد نگرفته اید حتی نتوانید مطالب جدید تر را بخوانید؛ یا حتی مطالب باقی مانده را نیز به همین صورت بخوانید.

این شرایط برایتان آشناست نه؟ خوب خبر خوب این است که اگر در مهارت خواندن کتاب هایتان به مشکل بر خورده اید ما در این مقاله قصد داریم کلید فرار ازین مشکل را به شما معرفی کنیم.

تکنیک های درس خواندن حرفه ای

تکنیک های درس خواندن

مهم ترین نکته درباره تکنیک های درس خواندن به خصوص خواندن مطالب، این است که شما به تکنیک هایی که میگوییم پایبند باشید.
زیرا معجزه ای که از این تکنیک های به ظاهر وقت گیر خواهید دید کاملا شگفت زده تان خواهد کرد.

بریم سر اصل مطلب…

متود sq3r

این متود از پنج قدم اصلی تشکیل شده است که به ترتیب به بررسی و توضیح آنها میپردازیم.

  • قدم اول: نگاه اجمالی

با یک نگاه اجمالی و گذرا کل مبحثی که قصد مطالعه آن دارید را از مقابل چشمانتان عبور دهید.
تیتر ها و سر تیتر ها را بخوانید؛ سعی کنید متوجه شوید که این مبحث از کجا شروع میشود و به کجا خواهد رسید.
خلاصه فصل را از انتهای آن فصل یا با کمک کتاب های کمک درسی تان بخوانید و سعی کنید پیش بینی کنید که نویسنده قصد بیان چه مطالبی را دارد.
نکاتی که از نگاه اجمالی به دست آورده اید را یادداشت کنید و آن را بخوانید و سعی کنید یک ایده ی کلی به دست آورید.

  • قدم دوم: سوال پرسیدن ها

تیتر ها و سر تیتر های مبحث را به سوال تبدیل کنید.
بطور مثال اگر تیتر نوشته است “شیمی آلی” شما آن را به “شیمی آلی چیست” تبدیل کنید؛ این سوال ها را یاد داشت کنید و کنار بگذارید.

  • قدم سوم: خواندن

با هوشیاری کامل مطالب را بخوانید. طوری که بتوانید به سوال هایی که پرسیده اید و کنار گذاشته اید پاسخ دهید. در دفترچه یادداشتتان زیر هر سوالی که پرسیده اید و نوشته اید نکات مربوط به آن را بنویسید.

  • قدم چهارم: یادآوری

در حین پیش روی در مطالعه تان، بدون اینکه به کتاب یا به یادداشت هایتان نگاه کنید، سعی کنید نکات اصلی مطلبی که خوانده اید را به خاطر بیاورید. چالش های اصلی مطلبی که خوانده اید را در ذهنتان مرور کنید و به آنها پاسخ دهید.
نکته: زمانی بیشتر از مدت زمانی که برای خواندن صرف کرده اید را باید برای یادآوری اختصاص دهید.

  • قدم پنجم: مرور

سوال هایی که نوشته اید و پاسخ هایی که به آنها داده اید، یادداشت ها، نکات و سایر مطالبی که از مبحث مورد مطالعه یادداشت کرده اید را مرور کنید و ارزیابی کنید که تا چه حد توانسته اید مطالب را یادآوری کنید. اگر کارتان را خوب انجام داده بودید، مطالعه تان را با ترسیم یک تصویر ذهنی از کل مطالبی که خوانده اید به پایان برسانید.

راهکار هایی برای استخراج مسائل اصلی هر مطلب حین مطالعه اجمالی

  • تیتر آن بخش را به دقت بخوانید. ببینید که علاوه بر ظاهر قضیه چه سرنخ های دیگری نسبت به متن دستگیرتان میشود؟ به نکات و جملات کلیدی در متن مانند اوقاتی که نویسنده راجع به “دلایل” “نتایج” و “عوارض” صحبت میکند. این جمله های کلیدی میتوانند کمک شایانی در تشخیص ماهیت مطلب به شما بدهند.
  • به سرتیتر ها و سر بخش های مختلف هر متن دقت کنید. این سرتیتر ها عموما یک ایده ی کلی از آنچه ی که نویسنده در تلاش است به شما بیاموزد را در اختیارتان قرار خواهد داد. به نوشته هایی که بصورت درشت در متن آورده شده است نیز باید دقت کنید زیرا این ها همان نکات کلیدی ای هستنتد که نویسنده در تلاش است به شما بگوید.

تغییرات سرعت مطالعه

چند راهکار و نکته ی جامع برای تشخیص اینکه در هر قسمت از یک متن سرعت مطالعه شما چگونه باید باشد. یعنی با توجه به هر قسمت از یک متن شما باید سرعتی را انتخاب کنید که باعث ضود شما بیشترین میزان یادگیری را داشته باشید و در عین حال کمترین میزان فراموشی برای شما اتفاق بیافتد

کاهش سرعت: هرگاه به مسائل زیر برخوردید سرعتتان را کاهش دهید و با دقت بیشتری بخوانید

  • زمانی که به یک واژه ی نامفهموم برخوردید؛ سعی کنید از نحوه ی نگارش و بکار برده شدن آن متوجه شوید که چه مفهومی دارد، سپس به خواندن ادامه دهید و با توجه به اطلاعاتی که در ادامه متن بدست آورده اید، بعدا بازگردید و دوباره آن کلمه را بخوانید.
  • جملات طولانی و نامانوسی که نمیتوانید به سادگی مفهموم پنهان در آن را دریابید. به نقاط پیک مطلب دقت کنید، نقاطی که شاید به شما در یافتن مفهوم آن کمک کنند.سرعتتان را به میزان کافی کاهش دهید تا بتوانید به خوبی جمله را بخوانید و مفهوم نهفته در آن را حضم کنید. عموما با کمی تمرکز و دقت بیشتر میتوانید مفهوم جمله مقابلتان را به سادگی درک کنید.
  • جملات، کلمات یا مفاهیم نا آشنا یا انتزاعی بکار رفته در متن.  به ساید نقاط متن یا جمله دقت کنید و به دنیال مفهومی بگردید که به آن کلمه یا جمله معنی بدهد. دنبال ایده ای بگردید که منطقی باشد و با عقل شما جور در بیاید. اگر به کلمه ای برخوردید که به مبحث ارتباطی ندارد، صد درصد مفهومی در پس آن است پس با کمی دقت میتوانید آن را به منطق متن نسبت دهید. تا زمانی که متوجهش نشده اید کوتاه نیاید زیرا در مرور های بعدی کارتان را بسیار راحت تر خواهد کرد. اگر ضروری بود میتوانید از کسی کمک بگیرید.
  • مسائلی که شامل جزئیات، نمودار ها و طرح های زیادی میباشند. این نوع مطالب نیاز به تمرکز تکنیکی و عمیق دارند. حتی اگر برای حل شدن یا متوجه شدنشان نیاز به تلاش زیادی نباشد و راحت باشند. باز هم فرا گرفتنشان طول خواهد کشید. برای چنین مطالبی شما اغلب نیاز به برخی پیش نیاز هایی دارید که در بخش های قبلی کتابتان به آن اشاره شده است.
  • مطالب مهمی که نیاز دارید تا آنها را حفظ کنید یا به خوبی متوجه شوید. این گزینه مطالب کلیدی را شامل میشود. مطالبی که نیاز به دقت و مرور و از حفظ خوانی دارید. یعنی آنقدر مهم هستند که باید بتوانید از حفظ آنها را مرور کنید در ذهنتان. برای این سبک از مطالب زمان اصلا در نظر نیست. شما باید این مطالب را یادبگیرید هرچقدر هم که زمان نیاز باشد.

افزایش سرعت: هرگاه به مسائل زیر برخوردید سرعتتان را افزایش دهید و مطالب را سریع بخوانید.

  • مطالب آشنا و یا تکراری ای که صرفا چند نکته ی جدید برای شما دارند. از قسمت های تکراری شان میتوانید به سرعت عبور کنید.
  • تصاویر و یا مثال هایی که ضروری نیستند یا کلا مهم نیستند و اضافی محسوب میشوند. این طور مطالب برای شفافیت بیشتر بکار میروند و اگر نیاز به شفافیت بیشتر ندارید و مطلب را متوجه شده اید از روی آنها گذر کنید.
  • جزئیات و یا توضیحاتی که از جزئیات نا لازم تشکیل شده اند.
  • مفاهیم گسترده و کلی. این گونه مفاهیم را میتوان به سادگی متوجه شد. حتی میتوان از تکنیک های اسکن متنی هم استفاده کرد.

مفاهیم یا مطالبی که مورد نیاز شما نمیباشند و یا به هدفی که شما از خواندن آن متن دارید کمکی نمیکنند را کنار بگذارید و وقتتان را سر آن ها طلف نکنید. شاید نویسنده بنظرش ارائه برخی مطالب مورد نیاز یا حتی جالب بوده باشد اما طراح سوال شما این فکر را نمیکند و آن مطالب ممکن است اصلا مهم نباشند. با این استدلال میتوانید راحت تر مطالب غیر ضروری را تشخیص دهید.
به یاد داشته باشید که سبک خواندنتان را منعطف نگاه داشته باشید.

فرض کنید در حال رانندگی هستید؛ شیب های تند و یا پیچ های ساده ای که با آنها مواجه میشوید همان موضوعات درحال مطالعه شما هستند.

هنگامی که به موضوعات سخت یا همین شیب های تند رسیدید باید سرعتتان را پایین بیاورید تا بتوانید موضوع را به سادگی متوجه شوید و هنگامی که به موضوعات راحت و آسان یا شیب های صاف و راحت رسیدید میتوانید با تمام سرعت از روی آنها عبور کنید.

به یاد داشته باشید که باید بتوانید در حین خواندن مطالب و برای تنظیم سرعتتان انعطاف پذیری داشته باشید.
این انعطاف پذیری به تمرین و تکرار به راحتی به دست خواهد آمد.

عبارات اساسی

در مسیر مطالعه تان جهت آشنایی و دریافتن مفاهیمی که نویسنده در ذهنش داشته و قصد آموختن آنها به شما را دارد؛ هیچ عبارتی به اندازه حروف اضافه و پیوند هایی که باعث میشود به راحتی به اصل مطلب برسید سودمند نمیباشند.
این عبارات پیوند دهنده به راحتی و سادگی هرچه تمام تر کلیت مطلب را برای شما بطور هایلایت شده مشخص میکنند.

عبارات اساسی در مطالعه و درس خواندن

برای شما لیستی شامل مثال هایی از این عبارات آماده کرده ایم؛

واژگان افزودنی: “به همان صورتی که قبلا ذکر شد” ” همینطور در ادامه خواهیم داشت” یا “این نیز به همان میزان مهم است”
واژگانی مانند “همچنین، به همین صورت، علاوه بر این، هم؛ و …”

واژگان معادل: “علاوه بر آنچه اشاره شد، فلان کار را نیز انجام میدهد”
واژگانی مانند: “در همین زمان و …”

عبارات تقویت کننده: “ برای اینکه مطمئن شویم موضوع را متوجه شده ایم، چند مثال دیگر میزنیم”
واژگانی مانند: ” به طور مثال، به ویژه، به عنوان نمونه، و …”

عبارات جایگزین: “گاهی اوقات راه حلی هست گاهی اوقات نیست”
واژگانی مانند: ” یا اینکه، و اینکه، بجای اینکه، هیچکدام، در غیر این صورت و …”

عبارات تکرار کننده: “یکبار گفته ام، اما باز هم میگویم”
واژگانی مانند : “باز هم، یکبار دیگر، برای تکرار، به عبارتی دیگر، و …”

عبارات متناقض نما: “تا به اینجای کار من صرفا یک سمت از داستان را برای تو تعریف کرده ام، اما اکنون زمان آن است که یک نگاه سریع به آن سوی دیگر داستان داشته باشیم”
واژگانی مانند: “اما، در سمت دیگر داستان، در دست دیگر، متقابلا، با وجود، بجای اینکه، هنوز، با این حال، با این وجود، ترجیحا بجای اینکه، در حالی که، بدون در نظر گرفتن، و …”

عبارات علت و معلول: “تمام اتفاقاتی که افتاد دلیلی داشته اند، اکنون به تو میگویم که چرا”
واژگانی مانند: “با توجه به، با استناد به، از آنجایی که، زیرا، چرا، پس، بنابرین، و …”

عبارات تعیین کننده: “این ها چیزهایی هستند که میتوانیم انتظارشان را داشته باشیم. اینها شرایطی اند که با آنها مواجه هستیم”
واژگانی مانند: “اگر، اگرچه، مگر اینکه، شامل، هر زمان، و …”

عبارات امتیازی: ” بسیار خوب! ما به این اندازه با هم تفاهم داریم”
واژگانی مانند: ” قبول کردن اطلاعات، فرض شد که، موافقت، و …”

عبارات تاکیدی: “برخیز و توجه کن”
واژگانی مانند: “بالاتر از همه، مهم تر از همه، صد البته و …”

عبارات ترتیبی: ” تو حواست به خواندن مطالب باشد من حساب کتاب ها را مرتب میکنم”
واژگانی مانند: “در نهایت، دوم، سپس، ابتدا، بعد ها و…”

عبارات زمانی: “ بهتره مشخص کنیم که چه کسی و در چه زمانی چه چیزی گفته است”
واژگانی مانند: ” در همین حین، زمانی که، بعدتر، کمی دیر تر، کمی پس از، پس از، اکنون، الان، قبل از، در حال حاضر، پیش تر و …”

عبارات خلاصه ای: “همه چیز گفته شد حال وقت آن است که مرورشان کنیم”
واژگانی مانند: ” به این دلایل، بطور خلاصه، در نتیجه، و …”

۵ پاسخ به “چگونه مثل یک حرفه ای درس بخوانیم؟”

  1. Avatar ناشناس گفت:

    جداسازی عبارت هاتون خیلی خوب بود…👌👌👌

  2. Reyhane Rajaey گفت:

    مختصر و مفید و بدرد بخور بود.خسته نباشید

    • کاربر آزمون گفت:

      ممنون ازشما ریحانه‌ی عزیز🙏 حتما به بقیه ى مقالات ما هم سر بزنید😃 هر هفته مقاله ى جدید داریم براتون

  3. aynaz koosha گفت:

    aliiiiiiiiii faghat timer kenar safhe baraye che hast:”

    • کاربر آزمون گفت:

      سلام آیناز جان. زمانى که شما مطالعه کردید رو براتون مینویسیم که ببینید چقدر رشد کردید و براى موفقیتتون وقت گذاشتید😊 بعدا تبدیل به امتیاز هم میشه براتون و از طرف کاریزما هدیه دریافت میکنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 12 =

>

مبین آریانی

  • 0 ثانیه
  • 0 دقیقه