افسانه یا واقعیت؟

در هر کاری برنامه ریزی یکی از مهمترین سرفصل‌های تعیین کننده موفقیت است.
به طوری که اهمیت این فرآیند مهم و لزوم آن بر کسی پوشیده نیست اما همه ما با اینکه می دانیم برنامه ریزی چقدر می تواند به ما کمک کند به دلایل مختلف برنامه ریزی نمی‌کنیم یا اگر هم برنامه بریزیم، آن را اجرا نمی‌کنیم.

جملاتی مثل:
من که به برنامه نمیرسم پس برای چی برنامه بریزم؟ یا خیلی خوب و کامل برنامه میزنم ولی نمیتونم اجرا کنم. را حتماً شنیده‌اید.
اجرا نشدن برنامه دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها عدم تعهد به برنامه است، که در این مقاله به طور کامل علل آن را بررسی می‌کنیم و راهکارهایی هم برای پایبندی به برنامه اراِئه می‌دهیم.

فرار از زندان!

خیلی‌ها برنامه‌ریزی و پیش رفتن طبق برنامه را برای خودشان مثل زندانی می بینند که باعث محدودیت در کا‌رها می شود. حتما برایتان پیش آمده که یک دفعه حس کنید دلتان می‌خواهد فیلم ببینید یا بازی کنید؛ یا در یک بعد از ظهر پاییزی هیچ چیز بیشتر از یک چرت کوتاه نمی‌چسبد.

قطعاً همه ما ترجیح می‌دهیم در هر زمانی کاری را که دوست داریم و حوصله اش را داریم، انجام بدهیم. برنامه‌ریزی قطعاً این آزادی را از ما می گیرد و ما را وادار می‌کند که در چارچوب‌های مشخصی به مطالعه بپردازیم. در واقع یکی از دلایل تعهد نداشتن به برنامه سخت بودن پیشروی بر طبق این چارچوب‌ها است.

درس خواندن را دوست ندارید!

استیو جابز مالک و بنیانگذار اپل می‌گوید: تنها راه انجام کار بزرگ، عشق به آنچه که انجام می‌دهید است. درس خواندن هم مانند هر کار دیگری برای انجام شدن نیاز به علاقه دارد؛ وقتی شما به درس خواندن علاقه نداشته باشید قطعاً تلاشی برای مطالعه نخواهید کرد و یا حتی اگر تلاش کنید هم تلاش شما نتیجه نخواهد داشت. در واقع علاقه به انجام کار است که در امتداد خودش پشتکار و انگیزه را به همراه دارد.

هرچقدر هم شما برنامه خوبی بریزید که کامل باشد و تمام نکات لازم را رعایت کرده باشید باز هم تا زمانی که به درس خواندن علاقه نداشته باشید، نمی توانید برنامه‌ای که ریخته‌اید را اجرا کنید.

کمال‌گرایی در برنامه ریزی!

مورد بعدی که باعث می‌شود شما در اجرای برنامه ناموفق باشید، این است که برنامه شما بیش از حد کمال‌گرایانه است. در واقع جوری برنامه چیده‌اید که اگر ۵ دقیقه از برنامه جا بمانید، دیگر فرصتی برای جبران ندارید.

معمولاً اتفاقی که با وجود یک برنامه کمال گرایانه می‌افتد این است که شما در چند روز اول خیلی خوب و بدون مشکل برنامه را اجرا می‌کنید ولی به مرور زمان دیگر نمی‌توانید طبق برنامه پیش بروید و از برنامه عقب می‌مانید.

استرس و ترس!

ترس از نرسیدن به برنامه و استرس برای این موضوع، عامل دیگری است که شما را از اجرای برنامه و یا حتی خود برنامه‌ریزی باز می‌دارد.
از نگرانی بابت جاماندن از برنامه و ترس از اتفاقات پیش‌بینی نشده بگیر تا کم بودن اعتماد به نفس همگی مواردی هستند که باعث برنامه نریختن می‌شوند.

وقتی شما دائماً بابت اجرای برنامه نگرانی دارید از برنامه‌ای که برای خودتان ریخته‌‌اید کلافه می‌شوید و پس از مدتی دیگر تلاشی برای اجرای آن نخواهید داشت.
چرا که این چرخه نگرانی و نرسیدن به برنامه و برنامه‌ریزی دوباره برایتان خسته کننده شده است.

ترس شما از اجرا نشدن برنامه و جاماندن از آن، اجازه نمی‌دهد که برنامه درست و کاملی بریزید.

نگرانی بابت اینکه نکند برنامه من کامل نباشد و چیزی در آن جا افتاده باشد هم عامل دیگری برای کنار گذاشتن برنامه است.
نوع دیگری از ترس که باعث می‌شود شما میلی به برنامه‌ریزی و پیشرفتن طبق برنامه نداشته باشید، ترس از اتفاقات غیرقابل انتظار است که هیچگاه نمیتوان آن‌ها را پیش‌بینی کرد.

نداشتن اعتماد به نفس کافی برای قرار دادن همه فعالیت‌ها در قالب چارچوب‌های مشخص هم می‌تواند شما را از اجرای برنامه باز دارد.

اگر شما در خودتان ببینید که برنامه‌ای که چیده‌اید را نمی‌توانید عمل کنید قطعاً نمی‌توانید به آن برنامه تعهد داشته باشید و به مرور زمان از برنامه‌ریزی فاصله می‌گیرید چرا که وقتی فکر می‌کنید نمی‌توانید به برنامه برسید و قطعاً تلاشی هم برای آن نخواهید داشت.

تحملتان پایین است!

خیلی‌ها انتظار دارند همان هفته اول که برنامه‌ می‌ریزند، صددرصد برنامه را بتوانند اجرا کنند و هیچ مشکلی هم برایشان پیش نیاید در صورتی که برنامه‌ریزی احتیاج به زمان دارد.

شما باید به خودتان وقت بدهید تا بتوانید ایرادات و اشکالات برنامه‌تان را پیدا کنید و همچنین شناخت بیشتری از شرایط موجود داشته باشید و برنامه متناسب‌تر با خودتان بچینید.

اندک اندک جمع گردد

در واقع در هفته اول برنامه‌ریزی ممکن است شما ۳۰ درصد برنامه ریخته شده را بتوانید اجرا کنید ولی اگر برنامه را تحلیل کردید و هفته دوم برنامه درست‌تری ریختید و مثلا ۳۵ درصد برنامه اجرا شد، یعنی شما در مسیر درستی قرار گرفته و باید تداوم داشته باشید تا به مرور زمان بتوانید به بهترین فرم برنامه برسید.

حالا راهکارا چیه؟

پس از صحبت در مورد علل و دلایل عدم پایبندی به برنامه‌ها، به سراغ راهکارهایی برای تعهد به برنامه‌ریزی می رویم.

• ‌آنچه راکه مطالعه می‌کنید‌ ثبت کنید.

خیالت راحت‌تر!

ثبت کردن اطلاعات و داده‌ها در هر زمینه‌ای می‌تواند به آگاهی بیشتر شما کمک کند. شما با ثبت کردن ساعت مطالعه، مباحث مطالعه شده و زمانی که در طول روز صرف مطالعه کرده‌اید، اول از همه می‌توانید خیلی مسلط‌تر و با آرامش و تمرکز بالاتر مطالعه داشته باشید چرا که به این شکل شما همه چیز را تحت کنترل خود را در می‌آورید و دیگر نگرانی بابت درس‌های خوانده نشده و عقب افتاده ندارید.

نظم بیشتر!

مزیت دیگر ثبت کردن مطالعه منظم‌تر شدن کارها و کلاً سبک زندگی‌تان است. چه ربطی داره؟

وقتی شما ثبت میکنید که چه زمان‌هایی را صرف مطالعه کرده‌اید، زمان‌های مرده و هدر رفته‌ای که در طول روز داشته‌اید مشخص می‌شود و می‌توانید هدف‌گذاری کنید تا به مرور این نواقص را ازبین ببرید به بیانی دیگر با روی کاغذ آوردن این اطلاعات می‌توانید کم و کاستی‌های مطالعه‌تان را پیدا کنید و برای اصلاح آن اقدام نمایید.

متعهدتر!

اما فایده اصلی آن که به همین دلیل در این مقاله به آن اشاره شده این است که شما با ثبت زمان های مطالعاتی، می توانید تعهد بیشتری به برنامه‌تان داشته باشید؛
همیشه قرار‌دادن معیار و سنج برای کاری که انجام می‌دهید که البته صحیح باشد، می‌تواند شما را به آن کار تشویق کند و به نوعی پایبند به خود می‌کند.

برنامه‌ریزی هم دقیقا به همین شکل است و داشتن سنجشی برای آن می‌تواند بسیار در متعهد شدن شما اثرگذار باشد.

دیدتان را نسبت به برنامه عوض کنید!

قطعاً درست است که برنامه‌ریزی با ایجاد چارچوب‌هایی برای مطالعه به طور کلی فعالیت‌های شما را محدود می‌کند ولی قرار نیست شما ۲۴ ساعت شبانه روز را فقط مشغول مطالعه باشید و هیچ کار دیگری انجام ندهید، بلکه فقط قرار است همه چیز را منظم‌تر پیش ببرید.

پیش‌بینی کردن این که چه کاری را چه زمانی انجام دهید به فعالیت‌هایتان در طول روز نظم می‌دهد.

درس خواندن را برای خودتان تبدیل به عادت کنید

شما برای غذا خوردن، خوابیدن و سایر فعالیت‌های عادی روزمره‌تان نگرانی برای انجام شدن ندارید.

برای مثال نگران نیستید که باید غذا بخورید؛ درس خواندن هم دقیقاً به همین شکل است.
اگر درس خواندن برای شما عادت شده باشد، تعهد به برنامه هم خیلی راحت‌تر خواهد بود زیرا برای شما واضح است که باید در طول روز ساعات مشخصی را صرف مطالعه کنید و برنامه صرفاً به شما مباحث و موضوعاتی را که باید بخوانید نشان می‌دهد و قرار نیست شما را مجبور به درس خواندن کند که اجرای آن سخت شود.

درست برنامه بریزید

سعی کنید که همیشه نکات لازم برای برنامه‌ریزی صحیح را رعایت کنید هم از این نظر که برنامه متعادل باشد و خیلی کمال‌گرایانه نباشد و هم از این نظر که درس‌ها و مباحثی که در برنامه می‌چینید با برنامه مطالعاتی شما جور باشد:
مثلاً اگر از یک درس خاص متنفرید ترجیحا نباید برای کل روزتان برنامه بریزید که آن درس را بخوانید.

میزان علاقه تان به هر درس، ترتیب دروس، میزان وقت مورد نیاز هر درس، بودجه‌بندی آزمون‌ها و… نکات مهمی هستند که باید در برنامه ریزی در نظر بگیرید.

با آرامش و اعتماد به نفس مطالعه کنید

استرس بلای جان درس خواندن است.

حتماً روی خودتان کار کنید برای خودتان و آرامش‌تان ارزش قائل باشید؛ بدترین‌ها را در نظر بگیرید و خواهید دید آنقدر که هم که شما فکر می‌کردید نشدنی نیست.

وقتی شما برای یک هفته‌تان برنامه‌ می‌ریزید، بدترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد این است که به هر دلیلی به برنامه‌تان نرسید ولی جای نگرانی نیست؛ اول از همه باید علت‌یابی کنید.

گاهی اوقات رخ دادن یک اتفاق پیش‌بینی نشده یا اشتباه در برنامه‌ریزی می تواند شما را از اجرای برنامه عقب بیاندازد؛ بعد از علت‌یابی باید به سراغ حل مشکل برویم.

این اتفاقات خواسته یا ناخواسته می‌افتد ولی می‌توان طوری آن را مدیریت کرد که کمترین آسیب را به مطالعه بزند.

اگر اعتماد به نفس داشته باشید و بدانید که تحت هر شرایطی از پس برنامه بر می‌آیید با نگرانی خیلی کمتری مطالعه خواهید کرد.

با برنامه درس خواندن آنقدر هم که فکر می‌کنید و سخت و محال نیست فقط احتیاج به پشتکار و باور به خود دارید.

صبور باشید…

گر صبر کنی ز برنامه‌ات، موفقیت سازی!

به دلیل اینکه نمی‌توانید طبق برنامه پیش بروید به هیچ عنوان خودتان را از برنامه‌ریزی محروم نکنید. باید برنامه‌تان را خیلی ریز‌بینانه تحلیل کنید و حتما پیشرفته برنامه درصد اجرای آن را زیر نظر بگیرید. یکی از مهمترین عواملی که به شما یاری می دهد چطور درست برنامه‌ریزی کنید، خود همین برنامه ریزی است.

پس سهل انگاری و نمیشه و نمیتونم و… را کنار بزار و سعی کن از تمام جنبه‌هایی که می‌تواند تو را پایبند به برنامه کند بهره ببری. به خودت قول بده تا تحت هر شرایطی به برنامه‌ات پایبند باشی و خواهی دید که بعد از مدتی اصلا نمی‌توانی بدون برنامه درس بخوانی!

۳ پاسخ به “تعهد به برنامه؛ یک قول تا موفقیت”

  1. Avatar ناشناس گفت:

    ممنونم ازتون خیلی عالی و مفید بود.

  2. نازنین ثروتی گفت:

    چقدررر بی نظیر بود واقعا مرسی از کاریزما. تا شما هستید به هیچ مشاوری فکر نمیکنم! بهترینییید بااختلاااااف

  3. ناشناس گفت:

    چه عااالییی…دقیییقا همین مشکل رو داشتم و همیشه پر از استرس بودم…مچکرمممممم ازتووون😍😍😍😍😍😍

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

>

مبین آریانی

  • 0 ثانیه
  • 0 دقیقه