علم یادگیری

یادگیری به معنای قابلیت شما در به دست آوردن علوم، مهارت ها و تجربیات مختلف میباشد.

موفقیت و پیشرفت شما در جامعه به میزان بسیار بالایی به این قضیه بستگی دارد که شما چقدر خوب یاد میگیرید!
این مانند پایه و اساسی است که شما سایر بخش های زندگی تان را بر روی آن خواهید چید.

یادگیری یک مهارت طبیعی بین جانداران است. نوزادان و کودکان همیشه در حال یادگیری مسائل جدید هستند زیرا آنها از خطا کردن نمیترسند و به همین دلیل آنقدر برروی تجربیات جدید پا فشاری میکنند تا اینکه در نهایت چیزی که آن را متوجه نمیشوند را به کار بیاندازند.

نوزاد نابغه

 نوجوانان و افراد بزرگسالی که توانایی بالایی برای تحمل نا امیدی ها دارند و برای دستیابی به اهدافشان راه ها و ایده های متفاوت را امتحان میکنند نیز از جمله افرادی به شمار می آیند که سریع یاد میگیرند.

متاسفانه سیستم نمره دهی در نظام آموزشی و سیستم نظارت بازدهی کارمندی در محیط های کاری باعث شده اند که سنت نا نوشته ای به وجود بیاید که در آن اشتباه کردن به هیچ وجه جایز نیست؛ افراد فعال و نو آور تشویق نمیشوند و در مجموع به گونه ای میباشد که فرد ترجیح خواهد داد تا کار ها را با روش هایی که قبلا جواب داده اند به پیش ببرد.

نمراتی که دریافت میکنید نشانگر میزان هوش شما نمیباشند. بلکه نمایانگر این است که شما چقدر در زمینه ی یادگیری ماهر هستید و مهارت های یادگیری شما در چه حد هستند.

نمرات بازتاب ساز و کار و عادت های شما برای یادگیری میباشند. عادات یادگیری و روش مطالعه تان را تغییر دهید تا نمرات شما نیز بهبود یابند.

استرس کنکور

سه ایده و ترفندی که در ادامه ی متن ذکر خواهیم کرد از لحاظ علمی ثابت شده اند که سرعت یادگیری فرد را بسیار بالاتر خواهند برد.

عوارض ضعف نظام آموزشی

اگر چه ساختار و سیستم نمره دهی اکثر مدارس نظام آموزشی ما کاملا در تضاد با این اطلاعات علمی بنا شده اند. که البته ناکار آمدی این سیستم آموزشی بر کسی پوشیده نیست.

با این حال شما میتوانید این طرفند ها را درون عادات و روش های مطالعه تان جای دهید تا شاهد بهبود و پیشرفت نمراتتان شوید؛
مشاور تحصیلی شما در موسسه کاریزما، با تسلط کامل به جدید ترین متود های علمی روز به شما کمک خواهند کرد تا روش مطالعه خاص خودتان را طراحی کرده و آن را به کار ببندید.

اما در نهایت همه ی اینها کاملا به این موضوع بستگی دارد که خود شما چقدر برای پیشرفت کردن و ایجاد تغییر در شرایطی که قطع به یقین از آن راضی نیستید (اگر بودید که به دنبال راهی برای تغییر روش مطالعه تان نمیگشتید و سر از این مقاله در نمی آوردید)، تمایل دارید و به چه اندازه با مشاورتان در موسسه کاریزما همراهی خواهید کرد.

ترفند های بهبود بازدهی و عادت مطالعه شما:

چگونه تبدیل به یک نابغه شویم

از خودتان سوال بپرسید!

پس از مطالعه بخشی از متن از خودتان راجع به آنچه که خوانده اید سوال بپرسید و میزان اطلاعاتی که بخاطر سپرده اید را ارزیابی کنید. سوال پرسیدن از خود یکی از روش های فوق العاده برای مستحکم کردن مطالب خوانده شده در حافظه ی بلند مدت میباشد.

اینکه از خودتان امتحان بگیرید یا سوال بپرسید یکی از بهترین روش ها برای تحکیم اطلاعات چه در اوایل و چه در اواسط مطالعه میباشد.

پرسش از خود

متاسفانه اکثر امتحانات وتست ها در پایان مبحث مطالعه شده گرفته میشوند تا میزان یادگیری دانش آموز ارزیابی شود. این روش کمترین میزان اثر گذاری در تحکیم اطلاعات فرا گرفته شده را دارد.

تلاش برای درک کامل یک مبحث در ابتدای یادگیری آن صحیح ترین و بهترین راه برای تحکیم و تثبیت آن مبحث در حافظه ی بلند مدت شماست.

برا اینکه آن مبحث را هرچه بیشتر در حافظه بلند مدتان تثبیت کنید، بسیار مهم است که در طول مسیر مطالعه خودتان و اطلاعاتی که آموخته اید را مکررا مورد آزمایش قرار دهید.

ارزیابی میزان یادگیری خودتان از هر معنی، مفهوم، و هر مرحله از مبحث مورد مطالعه در حین فرایند مطالعه یک روش ایده آل برای یادگیری موثر میباشد.

با تمام وجودت درگیر شو!

به زبان ساده تر، تمام حواس خودت را در حین فرایند مطالعه و یادگیری ات بکار ببر تا معجره اش را مشاهده کنی!

راز یادگیری به سبک نابغه ها
یک افسانه…! شایعه یا واقعیت؟

در مبحث یادگیری افسانه ای وجود دارد که میگوید آموختن یک مطلب در شرایطی که با آن راحت تر هستید مانند کتاب های صوتی، تصویری و یا غیره، بسیار بیشتر از حالات دیگر است.

اگر چه…

در طول زمان تا کنون دانشمندان ثابت کرده اند که یادگیری یک مطلب در شرایطی که شما آنرا ترجیه میدهید لزوما به این معنی نیست که حتما آن مطلب بهتر در حافظه شما خواهد ماند.

در عین حال استفاده از تمامی حواس تان مانند تصویر سازی باعث میشود تا در ذهنتان یک نقشه ی تصویری کامل از مطلب خوانده شده داشته باشید و اگر در کنار آن از نشانه گذاری های صوتی که هر بخش از مطلب را با استفاده از راهنما های صوتی بخاطر بسپارید و همینطور استفاده از کارهای عملی و دستی مرتبط با مبحث یادگرفته شده، از نظر علمی ثابت شده است که تاثیر بسیار شگرفی در میزان یادگیری و تثبیت مطالب در حافظه ی بلند مدت شما دارد.

آهسته و پیوسته بخون!

سومین تکنیکی که نابغه ها برای یادگیری استفاده میکنند این است که مطلبی که قصد یادگیری آنرا دارند را در طول جلسات کوتاه اما مکرر مطالعه میکنند.

مرور کردن یک مبحث مشخص بار ها و بارها شاید بنظر یاد گرفتن بی آید اما به هیچ عنوان در حافظه ی بلند مدت شما ثبت نخواهد شد.

ایده آل ترین روش مطالعه این است که شما بین بخش های مطالعه تان فاصله بی اندازید البته به اندازه ای که مدت کافی ای از روی مطلب خوانده شده گذشته باشد تا شمارا مجبور به سعی در یاد آوری مطالب بکند.

اینکه سعی کنید اطلاعات درهم و نا مشخصی از جلسه ی مطالعه دیروزتان را به یاد بیاورید، شاید نامفید و غیر ضروری بنظر برسد اما در حقیقت در طولانی مدت این تلاش های باعث خواهند شد تا آن مفهوم در ذهن شما ثبت شده باشد.

تکنیک های مطالعه

بهبود یادگیری با VAK

سیستم یادگیری VAK
استفاده از حواس چندگانه در یادگیری

VAK چیست؟

سیستم VAK اختصار شده از Visual(دیداری)، Audio(شنیداری)، Kinesthetic(عملی) میباشد.

مثال هایی جهت ایده گیری و بهبود بخشیدن مهارت های VAK شما:

دیداری:

یادگیری از طریق مشاهده, VAK
  • در هنگام مطالعه ی یک مطلب، آنرا برای خودتان تصویر سازی کنید
  • یک نقاشی سریع از تصویری که در ذهن دارید بکشید
  • یک تصویر ذهنی از مطلبی که مطالعه کردید را در ذهن داشته باشید و تلاش کنید آنرا در یک صفحه ی سفید بازنویسی کنید.

شنیداری:

یادگیری از طریق گوش دادن, VAK
  • راه های بامزه ای برای بیان کردن کلمات بکار ببرید، بطور مثال قافیه چینی کنید.
  • یک خلاصه از مطلبی که خوانده اید را برای خودتان از حفظ بخوانید.
  • مطلبی که میخوانید را بلند با خودتان تکرار کنید یا آنرا بنویسید. مطلبی که یاد گرفته اید را میتوانید بصورت یک اجرا یا سخنرانی تنظیم کنید؛ در این صورت اثر بخشی بسیار بالایی خواهد داشت.

عملی:

یادگیری عملی, VAK
  • استفاده از فلش کارت ها و طراحی فلش کارت برای خودتان یکی از کلیدی ترین و مفید ترین روش های یادگیری است.(فلش کارت ها برای انواع روش های یادگیری قابل استفاده هستند ولی بهترین کاربردشان در یادگیری عملی است)
  • نوت برداری کنید. با ترکیب فعالیت فیزیکی در حین درس خواندن مانند نوت برداشتن شما باعث شده اید تا علاوه بر اطلاعات خام، با یاد داشت کردن آن مطالب یک حرکت را نیز به آن مطلب اضافه کرده باشید که به ذهن شما کمک خواهد کرد تا آنرا بهتر بخاطر بسپارد.

در پایان اگه نیاز به یادگیری بیشتر در سایر زمینه ها دارید و یا پاسخ سوال خود را نیافته اید، میتوانید از مقاله های زیر استفاده کنید:

۲ پاسخ به “راز یادگیری به سبک نابغه ها!”

  1. Avatar کامران هنرمند گفت:

    پس فلش کارت های زبان در حقیقت بر اساس معیار علمی طراحی شده بودن!! چه جالب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + نوزده =

>

مبین آریانی

  • 0 ثانیه
  • 0 دقیقه