مقدمه: ذهن آگاهی چیست؟

در این مقاله ما شما را با دنیایی که صرفا تصورش را در رویا میکرده اید آشنا خواهیم کرد!
برای افزایش دانایی‌تان نسبت به ذهن‌آگاهی و مقاله های بیشتر در این زمینه سَری به دسته بندی مخصوص ذهن‌آگاهی در آکادمی کاریزما بزنید.

در پایان همین مقاله میتوانید به یک موسیقی مخصوص برای تمرین ذهن آگاهی تان گوش کنید.

ذهن‌آگاهی به معنای توجه نمودن و متوجه لحظه حال بودن بدون هرگونه پیش داوری و قضاوت آنچه در اطراف ما میگذرد میباشد.

آکادمی کاریزما

در فرایند ذهن آگاهی شما بطور کاملا خودآگاه تمام تمرکز خود را به لحظه ی حال معطوف مینمایید؛ احساسات، عواطف و افکار خودتون در اون لحظه ی خاص رو تجربه میکنید بدون اینکه در تلاش باشید که به آنها گیر بدهید و یا در مقابل افکارتان مقاومت کنید یا سعی در تغییر آنها داشته باشید.

ذهن آگاهی در حقیقت به معنی با آغوش باز پذیرفتن تمام چیزی است که در آن لحظه از ذهن شما میگذرد و شما در حقیقت باید نقش یک تماشاگر رو در مقابل افکار خود داشته باشید و تلاشی برای مدیریت آنها انجام ندهید.

به این صورت که شما تمرکز خود را در حین این پروسه بر روی افکار خود بصورت ملایم حفظ کنید؛ مانند نگه داشتن یک پروانه در کف دستتون تا زمانی که اون پروانه با قصد خودش پرواز کنه.
تماشاگر بودن به این معناست که به افکار خود اجازه بدین که بدون هرگونه فشار از جانب شما به ذهنتون سرازیر شده و به همون صورت خارج بشن.
به پروانه افکارتون اجازه بدین بدون هیچ فشار خارجی ای در کف دست شما که همان مغر شماست بنشیند پس از مدتی با اراده ی خودش پرواز کنه.

یکی از اصلی ترین اهداف ذهن آگاهی این است که حال خوب ناشی از خودآگاهی رو برای شما به ارمغان بیاره.

فرآیند ذهن آگاهی طبق تحقیقات انجام شده فواید بسیاری رو برای شخص دارد ولی ساده ترین نتیجه ی آن کاهش استرس شخص میباشد و در نتیجه شما احساس خواهید کرد که بیش از پیش اوضاع را در کنترل خود دارید.

ذهن آگاهی در طبیعت

چگونه ذهن آگاهی به ما کمک خواهد کرد؟

افکار ما دائما در حال تغییر و تحول میباشند، گاها کاملا واضح و مشخص و گاهی نا مشخص و نامتمرکز.

در سایر اوقات ما هیچ ایده ای ازین که چطور این افکار به مغز ما خطور کرده اند نداریم و از همه مهم تر اینکه نمیدانیم این افکار چگونه میتوانند بر روی احساسات و عواطف ما تاثیر خوشایند و یا غالبا ناخوشایند داشته باشند.

زمانی که افکار ما متداولا از ایده ای به ایده ی دیگر در حال جهش است شبیه ضرب المثل معروف ازین شاخه به آن شاخه پریدن است

متخصصان ذهن آگاهی نام این فرایند را “مغز میمون” گذاشته اند که نشات گرفته از ازین شاخه به آن شاخه پریدن میمون برای یافتن غذای خودش میباشد.

مغز میمون

“مغز میمون” به حالتی میگویند که مغز ما در حال پرسه زدن بین افکار مختلف و بازه های زمانی گوناگون میباشد.

بطور مثال یک لحظه در گذشته و یک لحظه در آینده سیر میکنیم؛ زمانی که ظاهرا نمیتوانیم روی افکارمان کنترلی داشته باشیم و پیوسته مغز ما از زمانی به زمانی دیگر سفر میکند؛
بطور مثال نگران و مضطرب مسائل مختلف و مشاجره های گوناگون میشود و غیره…

بعضی از انواع انحراف افکار مانند اضطراب میتواند منجر به ذجر کشیدن از لحاظ ذهنی و چه بسا فیزیکی در ما شود.

ذهن آگاهی، هنرِ زندگی و لذت بردن از لحظه است؛ تمرین خود آگاهی راهی است برای آگاهی هرچه بیشتر از ذهنِ خود؛ هنرِ زندگی کردن در لحظه و در مکانِ حاضر.

آکادمی کاریزما

ذهن آگاهی میتواند به عنوان جایگزین و مرحمی برای زجر کشیدن مغز شما باشد.

ذهن آگاهی کجا به داد شما خواهد رسید؟

ذهن آگاهی با ایجاد تغییرات زیر به شما کمک خواهد کرد تا سبک زندگی بهتری داشته باشید:

  • هوشیار شدن نسبت به مسائل ذهنی و پروسه ی “تفکر” و تماشای هرآنچه در افکار شما میگذرد بدون اینکه در تلاش برای تغییر آنچه میبینیم باشیم.
  • پرورش مهارت حفظ آرامش و خونسردی در حضور افکار ناخوشایند و آزار دهنده
  • کاهش استرس، و تاثیر پذیری از اطلاعات بیخود و افکار زائد
  • یاد گرفتن اینکه به مرور زمان کمتر به اتفاقات و مسائل کم اهمیت منتهی تنش زا بال و پر بدهیم.
  • تجربه تغییر در کیفیت سلامت روانی و فیزیکی و میزان لذت بردن از شرایط زندگی

بریم سر اصل مطلب

یکی از پیش نیاز های اساسی فرایند ذهن آگاهی، تمرین پذیرفتن تمامیت اتفاقات اطراف و افکار ذهن ما در لحظه است.

تمرین پذیرفتن همان مشاهده ی اتفاقات در حال وقوع و نظارت و بر افکار و محیط پیرامون شماست که بخش عمده ای از افکار شمارا میسازند.

ذهن آگاهی در خانه

سوق دادن خود به سوی یک نگرش بدون قضاوت و آزاد نسبت به خودتان در حین این پروسه ذهن آگاهی کلید اصلی دستیابی به هدف شما از ذهن آگاهی، که همان “پذیرفتن” است، میباشد.

لازم به ذکر است که شما نباید از خود انتظار داشته باشید که در طول این فرایند حتما باید به یک چیز خاص دست بیابید؛
به عنوان ساده ترین مثال شما نیاز ندارید که در طول پروسه ذهن آگاهی خود را مجبور کنید که به آرامش برسید یا احساس خوبی داشته باشید؛ قرار نیست شما کاری برای این مسئله انجام دهید.

صرفا توجه کردن به آنچه در حال اتفاق افتادن در زمان حال و مکان حاضر و به سادگی تجربه کردن این فرایند، قلب و هسته اصلی این فرایند میباشد.

نیازی نیست که سعی کنید تجربه خود از خودآگاهی را تغییر دهید یا بهبود ببخشید، صرفا به خود اجازه دهید که این اتفاق برای شما بیوفتد و بعد خودتان نتایج این روش را بطور ملموس مشاهده خواهید کرد.

آکادمی کاریزما

به این روش ورزش یا تمرین بدون تلاش ذهن نیز گفته میشود؛ در نتیجه جان مایه و حرفِ حسابِ ذهن آگاهی، هنر نظارت و پذیرفتن و تلاشِ خاصی نکردن است.

دقیقا چطوری؟

مکانیسم عملِ ذهن آگاهی تمرینِ تمرکز و توجه به تمام لحظات و تمام حالات افکار شما با تمام پستی ها بلندی های آن است.
توجه به افکار مثبت در بالای قله و توجه به افکار منفی در پرتگاهِ ذهن شما.

کوه ذهن آگاهی

این کار به ما کمک میکند که اتفاقات در حال وقوع و در حال تغییر تجربه تان از “ذهن آگاهی” را بهتر مشاهده کنید و زیر نظر داشته باشید.

مکانیسم عملِ “ذهن آگاهی” تمرینِ تمرکز و توجه به تمام لحظات و تمام حالات افکار شما با تمام پستی ها بلندی های آن است. توجه به افکار مثبت در بالای قله و توجه به افکار منفی در پرتگاهِ ذهن شما.

این کار به ما کمک میکند که اتفاقات در حال وقوع و در حال تغییر تجربه تان از “ذهن آگاهی” را بهتر مشاهده کنید و زیر نظر داشته باشید.

شما یاد خواهید گرفت که تجربه ی خودتان ازین فرایند را در حال تکامل و جریان ببینید. افکار شما دائما در حال رفت و آمد هستند، عواطف شما در حال رفت و آمد هستند و احساسات شما دائما در حال تغییر هستند.

زمانی که شما هرچه بیشتر واقف به طبیعتِ درحالِ تغییر این فرایند باشید به مرور زمان احتمال منحرف شدن ذهن شما در طول این پروسه کاهش میابد.

شما به مرور بیشتر خواهید توانست که تشخیص دهید چه چیزی واقعا اهمیت دارد و چه چیز هایی صرفا تراوشات و صداهای پرت مغز شماست و نباید به آنها توجه کنید.

همچنین به شما کمک خواهد کرد که بیشتر با جریان ذهن آگاهی همگام شوید؛ همچنین خواهید توانست که ذهن آگاهی را به مثابه قدرتی که در اختیارتان دارید در نظر بگیرید و نه چیزی که به آن تبدیل شده اید.

زمانی که شما به اصطلاح در مغزتان گیر کرده اید یا قدرت تفکرتان را از دست داده اید، میتوانید یک لایه از درد را به تجربه خودتان اضافه کنید.

مغز شما بطور ناخواسته افکار دردناک شما را به احساسات و بعضا مشکلات غیر واقعی تبدیل میکند.
اگر شما بتوانید به خود آگاهی نسبت به ذهنتان برسید و با ملایمت افکارتان را مشاهده کنید، به مرور زمان خواهید توانست صرفا از کنار افکار زائد ذهن خود گذر کنید و سپس دیگر شما در مغزتان گیر نخواهید کرد و رودخانه افکار و زندگی شما به صورت روان به جریان خواهد افتاد.

خلبان خودکار در مغز

چند بار تاکنون برای شما پیش آمده است که یک وعده غذایی را میل کرده باشید و متوجه طعم غذا نشده باشید؟!
یا از محلی به محل دیگر رانندگی کرده باشید و پس از رسیدن به مقصد حتی متوجه رانندگی انجام شده نشده باشید؟!
یا در حال مکالمه با یکی از دوستان و یا اعضای خانواده بوده اید و بعد از چند دقیقه هیچ به خاطر نیاورید که راجع به چه موضوعی صحبت میکردید؟!

مطمئنا مثال های بیشماری از این واقعه که به اصطلاح به آن خلبان خودکار گفته میشود را در طول زندگی خود تجربه کرده اید.

خلبان خودکار مغز در ذهن آگاهی

انجام دادن امور در حالت “خلبان خودکار” میتواند گاها بسیار مفید باشد از آن جهت که زمان اضافه ای در اختیار ما قرار میدهد تا به مسائل و مشکلات روزمره مان فکر کنیم، رویاپردازی کنیم و یا یک نقشه برای کاری که قصد انجام دادن آنرا داریم بریزیم.

از طرف دیگر گاها این کار باعث میشود که ما در ذهن خودمان گیر کنیم؛ شما ناگهان به خودتان می آیید و متوجه میشوید که زمان زیادی را صرف فکر کردن به آینده و یا اشتباهات گذشته کرده اید.

بطور مثال آرزو کرده اید که کاش شرایط بطور متفاوتی رقم میخوردند و حتی ممکن است فکر کنید شما در کاری که انجام میدهید یا در مدیریت زندگی و روابط اجتماعی خود به اندازه کافی خوب نیستید و آنطور که باید و شاید اوضاع را تحت کنترل نداشته و ندارید.

یکی از موثر ترین روش های خروج از این بن‌بست فکری استفاده از “ذهن آگاهی” است.

اینکه آگاهانه یک زمانی را طول روز به کنترل و نظارت بر یک فعالیت مشخص بگذرانید – مانند تمرکز بر روی حواس فیزیکی – به ما کمک میکند که از بن بست ذهنی خود فارغ شده و در لحظه زندگی کنیم. به این فعالیت “آگاهی از زمان حال” گفته میشود.

آکادمی کاریزما

از زجر کشیدن نجات پیدا کن

از ذهن آگاهی به عنوان ” رها شدن از زجر کشیدن برای بازه ی کوتاهی از زمان” نیز یاد میشود.

زمانی که شما در حال تمرین ذهن آگاهی هستید شما در حقیقت به خود اجازه میدهید که عواطف، افکار و احساسات خودتان در لحظه را تجربه و نظارت کنید.
با متمرکز کردن تمام حواس خود؛ به طور مثال در حین تنفس، نفس شما به عنوان ابزار تمرکز شما میباشد و شما میتوانید دم و بازدم یا همان پستی و بلندی آنرا مشاهده و نظارت کنید.

با توجه به وقایعی که در بدن ما در حال به وقوع پیوستن است، توجه شما به وقایع حاضر در لحظه معطوف میشود. در لحظه شما قادر خواهید بود که بطور طبیعی جریان نفس کشیدنتان را تجربه کنید.

اگر مغز شما سرشار است از انواع افکار و احساسات، شما بطور طبیعی آنها را در حال حاضر و در همین مکان تجربه خواهید کرد همراه با جریان آنها، دقیقا مانند جریان نفس کشیدن؛ پستی و بلندی، دم و بازدم!

در نتیجه این تمرین حتی اگر برای مدت زمان کم باشد، تمرین ذهن آگاهی باعث خواهد شد تا تمرکز شما به همین لحظه و تمام شرایط در حال تغییر پروسه ی زنده بودن معطوف شود.

عواطف، افکار و احساسات قابل مشاهده خواهند بود بدون آنکه نیاز به واکنش از جانب شما باشد. با مشاهده صرف این اتفاقات شما آزادی عمل خواهید داشت که آیا میخواهید به آنها واکنش دهید یا خیر؟!

ذهن آگاهی چی “نیست”!؟

ذهن آگاه بودن به معنی قبول کردن شرایط زندگی و تسلیم شدن در مقابل آنها نیست!

تمرین ذهن آگاهی به معنی پذیرفتن چیزی است که برای شما دراین لحظه ی خاص و درون وجودتان در حال اتفاق افتادن است؛ یعنی دست از انکار حقیقت برداشتن.

آکادمی کاریزما

ذهن آگاهی به این معنی نیست که شما باید تسلیم شرایط استرس زا و تنش آور مانند روابط نامحترمانه یا اعمال آسیب زای خارجی شوید.

ذهن آگاهی

شما همیشه میتوانید نسبت به آنچه احساس میکنید و یا فکر میکنید ذهن آگاه باشید، حتی اگر سخت باشد.
شما همیشه میتوانید در مقابل این اتفاقات از خود محافظت کنید تا در مقابل آسیب های آنها در امان باشید؛ صرفا با هوشیار بودن نسبت به تجربه ای که از ذهن آگاهی خواهید داشت.

با تمرین انکار نکردن و پذیرفتن آنچه برای شما اتفاق میوفتد شما میتوانید نسبت به اتفاقات ناخوشایند از جایگاه منطق و آگاهی واکنش مناسب نشان دهید، بجای اینکه واکنش های فکر نشده و احساساتی داشته باشید.

از ذهن آگاهی چه میخواهید؟

برخی از خصوصیت هایی که افراد در پروسه ی ذهن آگاهی دنبال میکنند و در صدد بدست آوردن آنها هستند شامل موارد زیر میباشد:

  • کمتر قضاوت کردن خود و دیگران
  • همزاد پنداری کردن و بیشتر محبت ورزیدن به سایرین خصوصا افرادی که برای شما مهم هستند اعم از نزدیکان و آشنایانتان
  • بیش از پیش پذیرفتن رفتار های دیگران و جهان اطراف فرد
  • بدست آوردن احساس خوشایند آرامش نسبت به خود و محیط اطراف
  • حضور پررنگ تر و مهربانانه در جامعه و دنیای اطراف فرد

کدام یکی از این خصوصیات شامل حال شما میشود؟ شما به دنبال دستیابی به کدام یک از اهداف فوق در زندگی خود هستید؟!

شروع کنید و یکی از مهارت ها و اهداف ذهن آگاهی را تمرین کنید، حتی اگر برای چند دقیقه باشد، و یک تغییر اساسی در سبک زندگی خود و تجربه خود از زنده بودن ایجاد کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 8 =

پخش موزیک مقاله
>

مبین آریانی

  • 0 ثانیه
  • 0 دقیقه