انگیزه: همونی که دنبالش میگردی!

زمانی که احساس میکنید هیچ انرژی یا انگیزه ای برای انجام کارهایتان ندارید چه میکنید؟ زمانی که نمیتوانید خودتان را تشویق کنید که کارهایتان را انجام دهید.

خودتان را میترسانید؟ خودتان را تحت فشار میگذارید؟

برای اینکه کارتان را به پایان برسانید جایزه ای تعیین میکنید؟

کار را به تعویق می اندازی؟ اهمال کاری میکنید؟

اینها ممکن است کارهای خوبی نیز باشند. هر کدام به روش عجیب غریب خودشان! اما اگر هنوز آن دستور پخت یک انگیزه برای انجام کار هایتان، خواندن درس هایتان و غیره را پیدا نکرده اید خبر خوب این است که من برای شما لیستی از مواد اولیه مورد نیاز برای پختن یک انگیزه ی خوشمزه را آماده کرده ام.

ارزش:

ارزش کار را در نظر بگیرید. احساس میکنید که با مبحث ژنتیک هیچ ارتباطی برقرار نمیکنید؟ اصلا خواندن ژنتیک برای کنکور شما چه ارزشی دارد؟ به یاد بیاورید که چند تست از سوالات درس زیست شناسی از مبحث ژنتیک می آید و شما با تمرکز و یادگیری این مبحث چه مقدار بیش از پیش خواهید توانست سوال های کنکور را پاسخ دهید و درصدتان را افزایش دهید! صرفا با یاد گرفتن مبحث ژنتیک…

ارتباط:

 وظیفه شما این است که میان آنجه که میخوانید و آنچه که میخواهید ارتباط برقرار کنید؛
به طور مثال یاد گرفتن اینکه نحوه ی کارکرد قلب چطور میتواند به شما در مراقبت بهتر از سلامتتان و همینطور اشنا کردن دیگران با عادات بد زندگی شان که در دراز مدت ممکن است باعث بروز بیماری قلبی شود، کمک کند.

شما جان انسان ها را با دانستن چنین نکته ی ساده ای نجات خواهید داد!

هر چه بیشتر بتوانید با مبحثی که میخوانید ارتباط برقرار کنید، بیش از پیش میتوانید غرایض درونی خودتان را کشف کنید و به خودتان یاد آور شوید که چرا اصلا در حال تلاش کردن برای یادگیری این مبحث هستید.

هرچه بیشتر همذات پنداری کنید بهتر خواهید توانست تا خودتان را به وجد آورده و به خودتان انگیزه بدهید.

انگیزه و انگیزش

توقع و انتظار:

به نظر خودتان میتوانید یا نمیتوانید؟ از خودتان انتظار دارید که موفق شوید یا فکر میکنید که شکست خواهید خورد. در هر صورت حق با شماست. شما به آنچه که به آن باور دارید و آنرا انتظار دارید میرسید. آیا یک شکست در گذشته الزاما میتواند باعث شکست های بعدی شما در آینده نیز شود؟ طریقه ی نگرش ما نسبت به یادگیری تاثیر بسیار زیادی بر روند و میزان و کیفیت یادگیری ما دارد. اگر فکر کنید که درس خواندن قرار است به طرز غیر قابل تحملی سخت باشد، پس اینطور خواهد بود و حتی ممکن است ساده ترین مباحث را نتوانید درک کنید یا در حین خواندن آنها زجر بکشید! اگر توقع داشته باشید که نمیتوانید فلان مبحث را یادبگیرید، زمانی که بالاخره موعد شروع به درس خواندن برای آن مبحث فرا برسد، شما نخواهید توانست آنرا یاد بگیرید یا اصلا بخوانید؛ و چون توقع این نتیجه و اوضاع را داشته اید و به نوعی پیش بینی اش کرده بودید، مغز شما از به تحقق پیوستن پیشگویی اش احساس رضایت خواهد کرد! یعنی اگر انتظار داشته باشید که موفق نخواهید شد، مغز شما از موفق نشدن احساس رضایت خواهد کرد!
اما اگر به یادگیری فلان مبحث به این چشم نگاه کنید که درست است که ممکن است سخت باشد اما در نهایت میتوان آنرا یاد گرفت، وقتی که به قسمت های سخت و دشوار مبحث برسید، چالش های پیش رویتان راحت تر و حل شدنی تر خواهند بود.
همه چیز برمیگردد به انتظارات و دیدگاه شما نسبت به خودتان.

میخوای بیشتر یاد بگیری؟ ما هواتو داریم!
مقاله های بیشتر کاریزمگ – اینجا
مقاله های بیشتر آکادمی – اینجا
اگه میخوای خیلی تخصصی و ویژه یاد بگیری، یه سر به آکادمی پلاس بزن! – اینجا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 19 =

>

مبین آریانی

  • 0 ثانیه
  • 0 دقیقه